Itinerář z plavby po Liparských ostrovech (28. 5. - 4. 6. 2022)
1. 9. 2022
V tomto článku se nedočtete o náhlé prudké bouři, poškození lodě u benzinky, najetí na
mělčinu, či ostré výměně názorů při check-outu. Je určen pro ty z vás, kteří se třeba na Liparské
ostrovy chystáte/uvažujete o nich nebo jste tam už byli ale jinde než my. Zažili jsme nádherný
týden, který toho obsahoval tak strašně moc, že je mi zkrátka líto, nechat si to jen pro sebe!
Poděkování YachtNetu za spolupráci. V případě našich dotazů před plavbou vše promtně vyřešili (jezdíme s YachtNetem už řadu let a vždy vše ok!). Našim cílem byl noční výstup na sopku Stromboli, nahlédnutí do kráteru na ostrově Vulcano a projetí ostrova Lipary na skútrech. Dále zastávka v Cefalú na severním pobřeží Sicílie a prohlídka Palerma po vrácení lodě. V sobotu ráno letecky z Vídně přes Curych do Palerma. Marina Villa Igiea. Posádka 9 osob, včetně skippera. Poděkování Laguna Yachting za skvělý přístup, loď celý týden v naprostém pořádku!
Loď:
Bavaria 45 – Red Horizont 2019, 8+2, 1x57Hp, objem nádrže - nafta 250l, - voda 650l, charterovka Laguna Yachting. Ledovač, mrazák, lednice, klasická hlavaska, gena, 2 x držák prutu na ryby, zabudovaný plynový gril na zádi – který se později ukázal jako fantastická věc! Výborně zpracované plottery jak v salónu, tak v kokpitu, které spolu navíc komunikovaly, takže odpadlo odbíhání do podpalubí v případě zapomenutí zhasnutí nebo rozsvícení některého ze světel, kotvy, autopilota, zapnutí samotného plotteru, přístrojů atd. Loď na mě působila až moc „naleštěně“ majitelé mě však uklidňovali, že je loď nová (po revitalizaci). Měli pravdu.
Transfer do mariny / potraviny / charterovka / převzetí lodě:
Po přistání v Palermu už vidím na telefonu zprávu od majitele lodi, kdy nás může v marině očekávat. Vyměníme si pár vět a smajlíků. Bereme na letišti odbavená zavazadla a vyhlížíme převozníka s cedulí s našim jménem. Transfer z letiště jsme měli domluvený předem, 400kč/osoba. Vlak vychází lépe ale po nočním přesunu do Vídně a přestupu ve Švýcarsku, nám to přišlo jako dobrý nápad.
V marina Villa Igiea je zataženo a mírně poprchá. Majitel přijíždí na koloběžce s úsměvem na tváři a včas. Na můj dotaz kde má office mi sděluje, že vše vyřídíme přímo na lodi.. trochu netradiční ale proč ne. Dále s ním domlouváme nákup potravin. Není problém, bere telefon, volá dva taxíky, chce dva členy z naší posádky, aby instruovali řidiče, kteří v odchodě ochotně vše skládají do vozíků. Taky udělají rozruch - přijeli cizinci, nabízejí jim ochutnat místní speciality. Vše dokumentují na mobily a posílají našemu majiteli charterovky. Ten mi při check-inu fotky ukazuje, abych viděl, jak se mají hoši na nákupu dobře. Celé to na mě působí velmi přátelsky a uvolněně. Cena za tuto službu 30E. Charterovku Laguna Yachting musím z velké části pochválit. Dva ochotní chlapíci kolem 40let. Jeden se mnou vyřídil dokumentovou část, druhý pak pečlivě prošel loď. Vyžadujeme harnesy s popruhy navíc, dále extra kanystr na benzín, extra plynovou bombu a jackline. Nefungoval ukazatel hloubky, opraveno na místě. Co beru jako negativní zkušenost byl poplatek za přívěsný motor 120E!!! Trochu se zamračím a cenu ihned srážím na 50E, i tak jsem si ještě chvíli něco mumlal pod fousy. Dále mi sdělují, že se jedná o dřívější check-in, který je rovněž zpoplatněn, to prý ale vyžadovat nebudou. Už v ČR při rezervaci lodě platíme zvlášť za ložní a ručníky..! Ručníky si tedy bereme vlastní a tuto službu odmítáme. Jinak naprostá spokojenost. Je 18:00 hod, kluci se vracejí z nákupu, check-in probíhá současně s naloděním.
Samotná plavba
Sobota:
Po nalodění, check-inu a ulití rumu Eolinóvy se chystáme na noční plavbu směr Vulcano cca
80NM. Nebe se vyčistilo a dle předpovědi se má kolem jedné hodiny po půlnoci rozfoukat
hezký západ. Konzultuji náš záměr, plout přes noc, s majiteli. Ti se na to dvakrát netváří.
Upozorňují nás, že se mohou v oblasti naší plánované trasy nacházet rybáři se sítěmi. Pokud
prý chceme, tak pouze do Cefalú a tam na noc zakotvit. Souhlasíme! V 1930 vyplouváme.
Benzinka v marina Villa Igiea je ještě v provozu a tak se ujišťujeme, jestli funguje ukazatel
nafty. Funguje, máme plnou. Rovněž bereme benzín do druhého kanystru. Na úrovni Palerma
nastavujeme kurz 110° a míříme k velkému majáku na Cefalú. Motorujeme. Před setměním,
kontrolujeme jackline, vesty a harnesy. Na přídi se střídají členové posádky a monitorují
s baterkou v ruce případné rybáře. Jsme rozděleni do 3 skupin.
O půlnoci se střídáme.
Neděle:
0045 dorazíme k Cefalú, plavba probíhá bez problému. Jedna skupina stále spí, připravena ke
střídání nad ránem. Viditelnost je velmi dobrá a jelikož si chceme všechno vyzkoušet po vzoru
olizování zábradlí z Obecné školy, skipper zavelí kurz 68°. Pokračujeme v noční plavbě na
Vulcano. 0233 hlásí pozorovatel na přídi delfíny. Dovádí na příďové vlně, kterou razí naše loď
a vůbec jim nevadí, že jim u toho svítíme přímo do čumáku. 0300 zkoušíme vymotat genu.
Vypínáme motor, ale předpovědi to neodpovídá. Vše tedy uvádíme do původního stavu a dále
motorujeme směr Vulcano. Chvíli po východu slunce se krásně rozfouká (3-4Bf). Unavené
posádce to vlévá zpět krev do žil. Vytahujeme celé prádlo, aktuálně se nacházíme pod ostrovem Salina a do 1100 si užíváme větru.
1130 proplouváme kolem „dvou špičáků“ mezi Lipary a Vulcano. Vulcano objíždíme
z východní strany a už je dobře vidět, jak z kráteru na Vulcanu stoupá nažloutlý dým. 1215
kotvíme pod kráterem. Zátoka nad Porto di Levante. Kotva na 8 m, zdarma. Zde bych se zmínil
ještě o jedné nepěkné věci, kotevní řetěz není po xmeterech barevně označen, už jsem si na to
u jiných lodí zvykl a v oblastech, kde se využívá zejména kotva bych si to představoval jako
automatickou věc. Variantu s počítáním znám, ale i tak. Celé to bylo hodně vyčerpávající. Posádka má do 1700 volno. Většina ho využije tak, že berou dingy a jdou si prohlédnout pobřeží. Tvoří ho černá písečná pláž, kde ze dna moře (hloubka asi 1 m) vyvěrají sirné páry. Silný zápach sirovodíku je všudypřítomný.
Celé pobřeží naší zátoky probublává a pění. Velice zajímavý úkaz a podívaná!
1700 se postupně přepravujeme z lodi na břeh a vyrážíme ke kráteru. Všichni si s sebou vezli
pevnou obuv – nejlépe pohorky. Trek na mobilu ukazuje hodinový výstup. My nasadili, na můj
vkus, docela vražedné tempo a byli u kráteru asi za 50 minut! Podotýkám, že bylo přes 30°C. Cestou nahoru jsme obešli nebo podlezli nejmíň dvě pásky! Lámali jsme si hlavu nad tím, kdo a proč to tam dává :D dostanu se k tomu později. Jinak výstup ok, pohorky se ukázaly jako skvělá
volba! Všude je jemný černý popílek a ostré kameny.
Scenérie, která vás čeká na vrcholu je neuvěřitelná. Obrovský kráter vydechuje na na jedné straně sirné páry, které ho pomalu opouští ve směru větru a při pohledu na stranu druhou se díváte z výšky cca 400m na zátoku, kde máte zakotvenou loď. Dále vidíte Lipary, Salinu, Panareu
a v dálce Stromboli. Celé dohromady to hraje jedinečný akord, který rozhodně stojí za to vidět.
Obešli jsme kráter po hřebenu zprava, z druhé strany byly sirné páry, které jsou při vdechnutí
smrtelně nebezpečné, a šli až na vrchol nad kráterem. Odtud je pohled ještě intenzivnější!!!
Dolů jsme pomalu sestupovali až se západem slunce. Usebrání a pokoru zde nalezne každý.
Připravte se, že se vám tam nahoře zavaří foťáky :D.
Cestou zpět na loď dáváme v místní hospůdce dvě točený.
Pondělí:
Standartní ráno proměnil v 1000 člun s místními rybáři v nebývalý zážitek. Objíždějíc v zátoce
jednu jachtu za druhou, se dostali i k nám.. Nezajímají nás orády, ani branci nebo chobotnice..
„co to tam máte? No tam vedle??“ Ať nepřeháním, 12kg tuňák! (ale spíš 15kg) handrkování
o ceně patří v Itálii mezi základní dorozumívací prvky.. nakonec ho bereme za 120E (kuchat
chceme sami).
1115 vytahujeme kotvu, moře je jako sklo. Odjíždíme asi dvě míle na východ dále od břehu
k porcování... youtube zkušeně poradil jak na takového macka! Čtyři nádherný šály na steaky
a mezi žebry nejjemnější masíčko na tatarák.. k tataráku hned děláme topinky, šály dáváme do
lednice.
1130 směr Filicudy, opět proplouváme mezi Lipary a Vulcano zvedá se vítr (3 – 4Bf) do 1630
si užíváme plných plachet, loď poslouchá ochotně a přesně.. Předpověď na noc není příznivá
a tak zajíždíme do Marina Salina. 1800 standartní molo s muringy a vlnolamem, moc pěkný
a bezpečný stání pro asi 50 lodí. Cena 85E, plus 5E za vodu a 5E za elektřinu. Sprchy a WC
čistý. Příjemný personál v officu. Večer se jdeme projít, do malého ale velmi útulného
městečka. Po návratu rozpalujeme venkovní gril na lodi a porcujeme první šál na steaky.
Čerstvý steak z tuňáka se salátem, olivovým olejem a dobře vychlazeným bílým vínem,
nepotřebuje další komentář .
Večer nám to trochu ujelo s rumem a kytarou ale druhý den ráno jsme od sousedních lodí sklidili
vesměs pozitivní reakce za výběr repertoáru :D (o zpěvu nic neříkali, takže asi taky dobrý).
Úterý:
1030 odjezd z Marina Salina směr Stromboli, vítr 0 – 1Bf, motorujeme, po cestě se koupeme
a v 1500 kotvíme ve Ficogrande. Kotva na hloubce 7 m, zdarma. Absence bójí. Buďto jsme
tam byli brzo nebo tam nejsou vůbec, to jsem na místě nezjišťoval. Domlouváme průvodce na
noční výstup. Sraz v 1700 na náměstíčku ve Ficogrande. V tomto termínu je zde průvodců
dostatek, stačí mrknout na internet a zavolat v den výstupu. 25E/osoba.
Poznámka k výstupu: jedná se o tří hodinovou ostrou túru. Nutnost pohorek se nyní
vyjímá ještě více. Spáleniště (před týdnem zde dle průvodce hořelo), černý písek, černý popílek,
ostré kameny, horko a místy velmi prudké stoupání. Mějte s sebou dostatek vody! Sympatický
průvodce, nám sděluje řadu zajímavostí. Mimo jiné se zmiňuje o tom, že je ještě moc pěkný
výstup ke kráteru na ostrově Vulcano, kde je ale teď z bezpečnostních důvodů zákaz vstupu.
(PÁSKY!! :D) argumentujeme, že jsme tam byli předevčírem a vše ok... jeho vyděšený výraz má
cenu 4.500E :D tak vysokou pokutu bychom prý zaplatili, kdyby nás tam načapali.. tak jsme
měli zase jednou velký kus štěstí... výstup končí zhruba ve 400metrech.. sedíme na úbočí Sciara
del Fuoco spolu s dalšími skupinami a najednou to přišlo.. erupce! Ještě se ani nezačalo stmívat
a my už jásáme jako malý děcka! Netušíme totiž, že se tyto erupce opakují po cca 20minutách!
Každý další výbuch je s přibývající tmou exkluzivnější! Foťáky jedou opět na plné obrátky
a snad ani to nestačí! Je to úžasná podívaná! Úžasná!!! Dohodneme se s posádkou, že půjdeme
zpět na loď a na Sciaru del Fuoco mrkneme ještě z moře – z lodi. Cesta zpět vede kolmo dolů
do moc pěkné restaurace. Rezervace nutná! Jestli ale chcete udělat dojem na svoji drahou
polovičku, tak tady máte jedinečnou příležitost. Sedíte přímo pod sopkou, která každých
20minut vyplivne gejzír magmatu! Jídla na stole vypadaly velmi dobře! Točený nemaj
a 9 chlapů na sebe dojem dělat nechce :D tak jdeme dál...
2300 jsme zpět na lodi, na večeři tuňák...
Středa:
0200 vytahujeme kotvu a objíždíme Stromboli ze severní strany. Pod Sciara del Fuoco jsme asi
za 20minut. Vypínáme motor, jemně se houpeme na moři a do 0430 sledujeme erupce. Jedna
menší, jedna větší a jedna dokonce taková, že láva doteče po svahu až do moře. Takovou noc
si nejde představit ani ve snu! 0500 jsme zpět ve Ficogrande, kotvíme zhruba na stejném místě,
ze kterého jsme v noci vypluli a jdeme si lehnout. (teda jen někteří :D)
0940 odjezd. Bereme to kolem Strombolichia, dočetl jsem se, že se k němu dá dojet pomocí
dingy a vystoupat po kamenných schodech nahoru. Po včerejší túře už se ale nikomu nikam
nechce :D 1040 kurz 204°, 1203 kurz 192°, motorujeme směr Lipary. 1230 kotvíme u malých
ostrůvků poblíž Panarey. Nejblíže k nám je Lisca Bianca, moc pěkný a vyhlášený místo na
šnorchlování a potápění. Kluci z posádky rybaří a celkem se jim daří. 1510 vytahujeme kotvu,
kurz 212° – pokračujeme na Lipary. 1730 doplňujeme na Liparech naftu. Benzinka je na
takovým plovoucím molu vedle mariny Pignataro. Trochu zklamání, Lipary nemají žádný
městský molo?? Do mariny se nám nechce a tak 1800 na noc kotvíme asi 0,2 NM jižně od
Mariny di Corta. Kotva na hloubce 10m, zdarma. Jedná se o místo s takovým malým
soukromým molem. Jdeme si projít město, posedíme v hospůdce, nakoupíme dárky a vracíme
se na loď. Standartně rozpalujeme gril, ještě pořád máme tuňáka :D počasí nám hraje do karet,
na zítřek máme naplánovaný výlet na skútrech.
Čtvrtek:
0900 domlouváme skútry v půjčovně, přeparkujeme loď do mariny Pignataro, standartní
muring, cena 100E, sprchy, WC, vše ok. Půjčovna skútrů je 50m od mariny směrem do města.
Bereme 7 „mašin“ dva členové z posádky si nevzali ŘP. Skútry jsou ovšem 125ccm, takže
jedou ve dvou i do kopce :) 30E/osoba a můžeme je vrátit do 21:00 :) toho využíváme beze
zbytku a nevynecháme na ostrově jedinou vyhlídku, jedinou zapomenutou cestičku. Koupeme
se na černé písečné pláži v Cannetu, ochutnáváme místní kuchyni a viewpointy jsou překrásné!
Z každého se díváme na jinou světovou stranu, kudy jsme v uplynulých dnech pluli. Pozn.:
v marina Pignataro jsem dostal při placení lodi celkem zdařilého průvodce po ostrově, tvar
silnice byl sice zpracovaný umělecky a neodpovídal tedy skutečnosti, ale posloužil jako dobrý
základ, abychom nic nevynechali.
2110 jsme zpět na lodi... co máme na večeři určitě uhádnete :D
2350 vyplouváme směr Cefalú
Pátek:
0014 se nacházíme mezi ostrovy Lipary a Vulcano, zápis z lodního deníku říká: kurz 241°,
rychlost 6,5 kn, vítr 0, stav moře 0, oblačnost 0, tma! O minutu později se s námi na přídi opět
svezou delfíni, jinak probíhá noční plavba ve stejném režimu jako ta první.
0800 kotvíme v marina Cefalú, standartní muring. Na prohlídku města máme pouze 3 hodiny,
pak musíme pokračovat směr Palermo. Nikdo se k nám nehlásí, office nevidím, tak jdeme!
U katedrály Duomo di Cefalú z 9. století jsme asi za 25minut. Působivý pohled, jak zvenčí, tak
zevnitř. Bohužel výstup na skálu nad městem nestíháme. Snídaně v kavárně na malém
náměstíčku před katedrálou nemá chybu. Pokračujeme na západní stranu města do středověké
prádelny Lavatoio Medievale, jedno z nejhistoričtějších míst v Cefalú. Ulice dále vede na pláž
označovanou jako jednu z nejkrásnějších na Sicílii. Podél moře se vracíme zpět na loď.
1105 rychlý výsadek odpovídá rychlému odjezdu, placení jsme se pochopitelně chtěli vyhnout.
1115 kurz 280° míříme přímo do marina Villa Igiea, po cestě stíháme pár koupání na volném
moři a v 1700 volám do mariny, že se blížíme. Je to poprvé co volám do mariny. Údajně se to
v Itálii dělá běžně, my to nedělali a nic se nám nestalo. Tady to po nás ale vysloveně vyžadovali
majitelé charterovky. Musíme dotankovat naftu, poté pro nás přijíždí člun, který máme
následovat. Vede nás na místo naší poslední zastávky, kde si v 1800 připíjíme na fantastický
týden!
Check-out:
Majitelé opět přichází v dobré náladě, informuji je že některá lana můžou být delší,
chyběly mi značky na řetězu (o tom už byla řeč), dále jsme ztratili jednu ploutev (to neřeší)
a taky se nám při jednom vylodění pomocí dingy podařilo šroubem zavadit o dno.. odnesl to
střihový kolík, který jsem sice vyměnil, ale plastové jádro uvnitř bylo naprasknuté.. (to řeší
30E) loď si dále prochází.. povídáme si o naší trase, nálada je uvolněná.. stali se z nás kamarádi..
jsou velmi vstřícní a ochotní! Na sobotu ráno nám domlouvají dva taxíky pro transfer na
ubytování v Palermu, cena za oba 50E, loučíme se, posádka se skipperem odchází do baru
naproti mariny, ráno už jsme se s nimi nesetkali...
Palermo:
Vynikající ubytování přímo naproti vlakovému nádraží a asi 15 minut pěšky od centra.
GiaChi friendly rooms alla Stazione, adresa: Via Francesco Maurolico 35. Majitelka velmi
ochotná, předem máme domluveno, že si potřebujeme někde uložit věci, jelikož ubytování je k
dispozici až od 14:00hod (aktuálně je 10 dopoledne). Čeká na nás, skládáme naše kufry do malé
místnosti a jdeme na prohlídku města. Trasu jsem si pečlivě naplánoval předem – viz foto.
Paláce, náměstí a katedrály jsou samozřejmě úžasné! Co nás ale vystřelilo z bot byly místní
trhy! Vulcciria a ještě lepší Bollaró... mumraj, binec, namačkaní lidi jeden na druhého, otřesný
dusno, zpěv místních „hospodských“, nejrůznější mořský potvory, místní speciality, masové
speciality.. ochutnáváme snad všechno.. nutno říct, že to vůbec nebylo drahé.. téměř vždy jsme
při placení nechali víc za pivo.. :D funguje to tak, že přijdete ke stánku, naporoučíte si co chcete
a kolik toho chcete.. vše je přehledně vyskládáno v ledu, či na talíři... sednete ke stolu a za
chvíli se to servíruje rovnou z grilu nebo pánve! Pecka!
Po návratu na ubytování mezi 16 – 17 hod, máme už zavazadla přemístěna do dvou
pokojů, jeden pro 5 osob, druhý pro 4 :) klima je super! Vše je čisté a upravené. Sprcha, jdeme
se do 19cti hod trochu vyspat a pak znovu vyrážíme do centra. Už týden v Itálii a ještě nebyla
pizza! Doporučuji Mastunicola, na adrese: Via Venezia 71, je to kousek od Quatro Canti.
Fantastická pizza, malinko dražší, ale nebudete litovat! Rezervace nutná! Totálně přežraní si
ještě cestou zpět stihneme dát dvě točený, ale to je max co se do nás vejde. Jdeme spát.
Lístky na vlak máme koupený předem. Doporučuji aplikaci Trainline - přehledný,
rychlý. Palermo centrale ---} Palermo-Punta Raisi Aeroporto, hodinová cesta vychází necelých
6E/osoba.
Návrat domů je otravný a zdlouhavý, ale bez toho to nejde!
Závěr:
Náš týden na moři proběhl až nečekaně hladce. Rozhodně ale nepodceňujte přípravu.
Studium italského pilota před vyplutím považuji za samozřejmost. Liparské neboli Eolské
ostrovy, nedostaly svůj název po Eoliovi (bohu větru) náhodou. Prý existuje tzv. Liparský
trojúhelník, kterého se obávali už starověcí námořníci. Tvoří jej Ustica, Lip. ostrovy
a Messinská úžina. Jsou popsány případy, kdy vichřice, která se přehnala přes tuto oblast nebyla
vůbec předpovídána. Všechny ostrovy jsou sopečného původu a na mnoha místech hloubka od
břehu rychle narůstá. Studium velmi bohaté historie a mafie nechám na Vás :)
Celý článek si prosím zasaďte do našeho termínu plavby. Jsem si celkem jist, že to bude
v hlavní sezóně vypadat jinak.
Co se dokupování potravin týče, jak na Vulcanu, Salině, Stromboli nebo Liparech, nebyl
žádný problém zajet ráno s dingy ke břehu a koupit čerstvé pečivo. Případné dotazy rád
zodpovím. Mimochodem, cena jednoho steaku z tuňáka vyšla na 86kč/osoba! :D
Šťastnou plavbu a (alespoň) stopu vody pod kýlem!! :)
Ondřej Luběna, Kroměříž
ondrejlubena@gmail.com
Moto výlet, skutečná trasa - Lipary
k porovnání: 0
Porovnat